Nytt medlem: KRIZ ME ZANZ
Kristin Kaspersen har aldri angret valget om å starte butikken KRIZ ME KRANZ, selv om noen av motbakkene har vært tunge. Foto: INF

Nytt medlem: KRIZ ME ZANZ

13. desember 2022 | Tekst : Kjersti FIkse
- Her skal det være noe for alle. Og det skal være rom for alle, enten du kommer inn med skiutstyr, koseklær eller i finstasen.

 
Det sier Kristin Kaspersen til Innherred Næringsforening når vi stikker innom. I snart 13 år har hun drevet butikken KRIZ ME ZANZ midt i Levanger sentrum.

- Jeg åpna i våren 2010, da hadde jeg to barnehagebarn, sa opp jobben og bare gutsa på, forteller hun med en latter. Hun kan se tilbake på noen heftige oppstartsår, for det var ikke bare enkelt å kaste seg inn i en helt ny verden som butikkeier.


Brå start
- Jeg kunne ingenting, og måtte lære meg alt selv. Dra på messer, bestille varer, drive butikk. Det var nokså intenst i oppstarten, minnes hun. Men understreker samtidig at hun aldri har angra på valget.

- Jeg har aldri angra på at jeg slutta i jobben og starta sjøl. Men jeg har vel kanskje sittet der noen ganger og tenkt «hvordan i all verden skal jeg klare dette?» mens det har blåst som verst. Det har jo vært runder med motgang, og i denne bransjen bestiller man varer lang tid i forveien. Kommer det da en krise, får du uansett varene. Leveransene kommer likevel, sier hun. 


Og nå står hun imidlertid fjellstøtt på egne ben, etter å ha forsert ei bratt læringskurve, uten noen å spørre til råds.

- Jeg har lært meg at det er jeg som vet best når det gjelder innkjøp, for eksempel. Det er ingen selgere på messer i hovedstaden som vet bedre enn meg hva som slår til her, det er det jeg som forstår best, for jeg kjenner kundene mine godt. Det tok litt tid å bli trygg på faget, men det er jeg i dag, slår hun fast.



Måtte tenke annerledes
I starten hadde hun faste ansatte, men i dag er hun alene om drifta, med unntak av litt innleie på helg. Med økonomisk usikkerhet i samfunnet, ser hun at det er den mest fornuftige løsningen for øyeblikket, selv om det naturlig nok betyr lite fritid.

- Da pandemien slo til, var det bom stille her, som alle andre steder. Da satt jeg her og var helt skjelven. Men jeg bestemte meg for at det å stenge var ikke et alternativ. Så da måtte jeg tenke litt alternativt, sier hun, og forteller om hvordan hun tok imot bestillinger som hun pakket i bilen og kjørte ut til kunder, helt gratis.

- Jeg kjørte ut bursdagsgaver, blåste opp ballonger til å pynte og gjorde det jeg kunne for å få til en greie ut av det, og for å få noe omsetning. Utkjøringene gjorde jeg på ettermiddagstid, etter at butikken var stengt.

Etter den første stillheten, fant imidlertid kundene veien tilbake til forretningen i Håkon den Godes Gate. Kaspersen har svært mange faste kunder, og oppfatter en sentrumspatriotisme blant kundemassen, et ønske om å bruke og ivareta det lokale.

- Samtidig er det også mange forbipasserende som jeg aldri har sett før, og flere og flere kunder kommer kjørende fra Steinkjer, Stjørdal og Trondheim bare for å handle. Det synes jeg er stort, fastslår hun.

En stilreise
I dag er det klær for stilige damer som fyller butikken. Men det har ikke alltid vært så rendyrket som nå.

- Da jeg starta var det en butikk som var litt typisk for den tiden: Noe klær, en del interiør, mye krimskrams, shabby chic og blonder, ler hun. Etter hvert sluttet hun med interiør og beveget seg mer over i segmentet klær for kvinne og barn.

- Etter hvert fant jeg ut hva det var jeg virkelig ønska å satse på, og rendyrka det konseptet jeg har nå, forteller Kaspersen med et håndsveip over lokalene.

Tøffere kunder
I disse dager glitrer det godt i paljetter og silkemyke fløyelsstoffer i butikken, men selv om reolene preges av julemote, er det stor variasjon i varesortimentet. Det mener Kaspersen at reflekterer kundereisen de siste årene.

- Folk har blitt modigere, synes jeg. Tidligere ville omtrent hele juleutvalget vært dominert av sorte, gjerne ganske enkle klær, men nå er det veldig mange farger og veldig mange stiler, sier hun.
Basert i erfaringen opparbeidet over disse årene, registrerer hun endringer i kjøpsmønsteret til kundene. Mange er villige til å legge litt mer penger i gode kvalitetsplagg, samtidig med at det har blitt mer akseptert å være mer leken med tanke på stil og farger.

- Og så er jeg glad for å se at folk bruker klærne mer enn før. Tidligere kjøpte man kanskje en fin kjole og lot den henge i skapet for å spare den til riktig anledning. Nå skjønner folk at du kan for eksempel bruke en dongerijakke og sneakers til julekjolen, og fint bære den på en sommerkveld også.

Mye foto
Da Kaspersen starta butikk, var det med en tanke om at all markedsføring skulle skje på sosiale medier. Strategien førte til mange hevede øyenbryn, men siden har utviklingen gått den veien for de fleste. Og KRIZ ME ZANZ har etter hvert fått en solid følgerskare på Instagram og Facebook. Det har heller ikke kommet av seg selv.

- Det blir litt som en jobb i jobben. Jeg bruker utrolig mye tid på å ta bilder, redigere og publisere. Mange ettermiddagstimer går med til den delen av det, sier hun.

Julekuler
Ett moment i butikken akkurat nå, er gammeldagse julekuler. For selv om Kaspersen har gått bort fra interiør, finnes det noen få utvalgte objekter. Og hvert år dukker julekulene opp i vindusutstillingen.


- Jeg har faktisk en familie har kommet hit og kjøpt ei ny kule hvert år i flere år nå. Da kommer hele familien inn i butikken og ungene velger seg kule sjøl. Det synes jeg er utrolig koselig, sier Kaspersen.

I det vi forlater butikken kommer en kunde inn døra med hendene fulle.

- Bare sett skiene mot veggen der du, svarer Kaspersen på kundens spørsmål. Og bekrefter dermed beskrivelsen hun selv ga i starten av besøket, av en butikk som skal være så lavterskel at du kan komme inn uavhengig av om du kommer i skiutstyr eller finstas.