Frykter dødsulykker på Innherred
- Vi er veldig glade for at sentrale politikere ser verdien av å komme hit og lytte til oss. Vi har et sterkt behov for at nasjonens beslutningstakere forstår og anerkjenner betydningen denne regionen har for hele landet, og dermed hvor viktig det er at det legges inn ressurser for å styrke infrastrukturen her, sier daglig leder for Innherred Næringsforening, Ingrid Dahl Furunes.
Hun forteller videre at Steinkjer Næringsforening, Inderøy Utvikling og Snåsa Næringsforening er viktige samarbeidspartnere og står sammen om budskapet som ble formidlet til Hoksrud fredag.
Det var lokalpolitiker og stortingsrepresentant for FrP, Mats Henriksen, som tok initiativ til møtet, som en følge av dialogtreffet som Innherred Næringsforening arrangerte med regionens nye stortingsrepresentanter tidligere i måneden.
Et langsiktig problem
Da raset gikk i Levanger 30. august, ble hele nasjonen kirurgisk delt i to, med svært lite egna omkjøringsmuligheter. Det ble en effektiv illustrasjon av sårbarheten for samferdselen i regionen.
- Det er ikke raset i seg sjøl som er budskapet vårt til Hoksrud i dag. Raset var dramatisk og tragisk, og det er et meget konkret eksempel som gir helt håndfaste konsekvenser som vi kan vise til, men det er likevel bare én bekreftelse av mange, på en konstant og langsiktig sårbarhet, sier Håkon Mork, plan og ressurssjef for Franzefoss Minerals og fagrådsleder for Innherred Næringsforening.
- Vi bor i en pendlerregion med svært tett trafikk på dårlige veier. Det er uholdbart mange ulykker på veinettet vårt, vedlikeholdet er for dårlig, og hele regionen må plasseres høyt på prioriteringslistene, understreker han.
Kritisk til statsforvalteren
Engasjementet i rommet var til å ta og føle på gjennom hele møtet, noe Hoksrud selv også poengterte da han fikk den tvilsomme æren å forsøke å svare opp et vell av spørsmål og refleksjoner.
- Dette møtet gir meg veldig verdifull innsikt og forståelse i situasjonen, på en måte jeg ikke klarer å tilegne meg uten å møte dere som har skoa på. Samtidig minner jeg om at jeg sitter i opposisjon, påpekte han tidlig i møtet, til lett humring fra salen.
I møterommet satt 21 personer, hvorav de fleste er tilknyttet transportnæringen på en eller annen måte. Alle hadde de mye på hjertet, om følgene av raset på Levanger, og om vei og bane generelt. Med tanke på raset var det én instans som ble gjenstand for gjentatt kritikk: Statsforvalteren. Det bet Hoksrud seg merke i.
- I en hendelse som dette er det Statsforvalteren som skal ha og ta ansvaret. Ut fra beskrivelsene i rommet, er jeg lett rystet over å høre hvor fraværende de har vært etter at raset gikk og frem til i dag, uttalte han.
Frykter dødsulykker
Gjennomgående i møtet var en samla oppfatning om at det er flaks som har spart liv i den perioden som har vært.
- Sjåførene er dyktige, de tar hensyn, de kjører de anbefalte rutene og gjør det beste de kan ut fra situasjonen, men det er en kjent sak at de veiene som så langt har vært brukt til omkjøring, ikke er egnet for denne typen trafikk. Takk og lov for at dette skjedde på sensommeren og ikke på vinteren, men nå har vi hjertet i halsen med tanke på mørketiden vi har foran oss, med snø og glatte veier, sier Arild Sand, daglig leder for Leiv Sand Transport AS, til unison støtte fra salen.
- Fylkesveiene er en skam, og at det ikke har skjedd noe alvorlig på omkjøringene, er skjitflaks, underbygger Leif Jarle Christensen fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
Løftet regionen
Gjennom å vise til konsekvensene av raset fremkom det uhyggelig tydelig hvor avgjørende veinettet på Innherred er, også i nasjonal sammenheng.
Coop kunne fortelle at 300.000 mennesker er avhengig av at veinettet fungerer for leveranse av mat. NLF kunne vise til et samla tap for lastebilnæringa så langt på 168 millioner kroner. Leiv Sand Transport kunne synliggjøre dette ytterligere ved å legge frem tall som viser at Leiv Sand Transport alene har hatt over 550.000 kroner i ekstra kostnader innen september, som direkte følge av raset.
Det tydelige budskapet til politikerne var at raset er hverken en lokal eller en regional hendelse, den er nasjonal. Og at raset i seg selv ikke er sykdommen, men symptomet.
- Det er ikke bare på denne strekningen at en hendelse kan få så store konsekvenser – flere steder i vår region er veinettet så dårlig at veiene stenges med jevne mellomrom, uten gode muligheter for omkjøringer, og da deles Norge nesten hver gang. Og det som raset virkelig har vist oss, er dessverre at når krisen inntreffer, står byråkratiet sterkere enn løsningsorienteringa. Det fører til at alt tar altfor lang tid, og ingen tar et overordna ansvar, oppsummerer Furunes fra innleggene i rommet.
Oppfordret til lobbyvirksomhet
Det var ikke mye Hoksrud kunne love de fremmøtte for fremtida, men han ga tydelig uttrykk for en forståelse av situasjonen etter raset, og en økt innsikt i regionens viktige posisjon for samferdsel i Norge.
- Jeg har lyttet og lært, og skjønt mye om forholdene her, og kommer til å ta dette med tilbake til Stortinget og komiteen, og videreformidle det jeg har fått fortalt. Når det er sagt, er det dere selv som er de viktigste budbærerne av saken. Nå gjelder det for dere å arbeide sammen, med én stemme opp mot storting og departement og å løfte regionen inn i prioriteringene, sier han.
- Jeg kommer til å prate om dette i alle kanaler jeg kan. En permanent erstatning av E6 etter raset, og en helhetlig satsing på vei og bane mellom Åsen og Steinkjer har nasjonal betydning, det er det ingen tvil, bekrefter vår lokale stortingsrepresentant, Mats Henriksen.
