Nytt medlem: Webit AS
Daniel Kvelstad er daglig leder for Webit AS, et utviklingsselskap med tilhørighet i Vuku sentrum. Nå har han også blitt en del av VNF-familien. Foto: VNF

Nytt medlem: Webit AS

05. april 2022 | Tekst : Kjersti Fikse
- De sa det var umulig å starte et slikt firma oppi Vuku. Det får vi se på, tenkte vi.
Det sier daglig leder for Webit, Daniel Kvelstad, mens han viser VNF rundt i lokalene.
 
Og mulig var det, definitivt. Som rimelig nyoppstarta selskap ser de allerede etter en ny medarbeider og planen er videre vekst i sysselsetting allerede på nokså kortsiktig plan. Og det bare et knapt år etter oppstarten.

- Jeg startet sjøl med nettsalg og Facebookannonsering i 2017. Og jeg har kjent Odd Helge og Rune ved Premieskapet hele livet, så det samarbeidet kom naturlig. Vi begynte å jobbe sammen ved at jeg hadde dem som kunde. Men i fjor bestemte vi oss for å satse mer og slå oss sammen, så da oppretta vi Webit, som er i dag eid av to selskap. 30% eies av Premieskapet, forteller Kvelstad.
 

En bedrift, to bein

- Vi står på to bein her oppi Vuku. Vi fremstår som et markedsføringsbyrå. Men det er bare den ene siden av hva vi er. Det andre, som kanskje ikke kommer like tydelig frem, er at vi tilbyr en helt egen plattform for nettsider, forklarer Kveldstad videre. Han viser til at de fleste plattformer som finnes for netthandel i dag har klare begrensninger. De er gjerne produsert for utlandet eller de er eid av et så stort selskap at de ikke har muligheter for tilpasninger. Som lokalt selskap ønsker de å kunne skreddersy plattformen bedre for hvert enkelt selskap. For en kunde som Kaffe1 har de blant annet bygget opp et helt app-system for betaling og bestilling som snakker med regnskapsprogram, i tillegg til selve nettsidene.

- Det handler om å gi kontroll og tilby en digitalisering av salget. Vi ønsker å kunne sette oss ned sammen med kundene, og ha en nærhet til dem.
 

Familiebedrift

Den lille, voksende familiebedriften, starta opp av Kvelstad, hans to brødre og deres far, ligger i samme lokaler som Premieskapet, som også eier en del av bedriften. De produserer innhold for markedsføringskampanjer, komplett med video, tekst og bilder, i tillegg til at de bygger nettplattformen hvor kampanjer kan publiseres.

- Familiebedrift. Hvordan er det, da?
- Hehe. Det går veldig bra det. Så lenge jeg er størst broren, ler Kvelstad.
- Kan jeg siterer deg på det?
- Det er ikke helt sikkert, flirer han, men understreker samtidig at karene trives godt sammen. Han  beskriver en verdi i det å kunne skape noe i lag. Og motbevise alle dystre spådommer rundt det å starte et utviklingsselskap i Vuku. Det skulle ikke være mulig, fikk de høre. Da smaker det ekstra godt å se selskapet vokse.

Da Kvelstad først forlot Vuku for utdanning og utreise, var han sikker på at han aldri kom til å returnere til heimbygda for noe annet enn besøk. Nå er også det motbevist, for selv om han bor nærmere sentrum sammen med kone og barn, tilbringer han altså de aller fleste dager på lokalene midt i Vuku sentrum.
 

Nasjonalt potensiale

- Nå bygger vi en bedrift med nasjonalt potensiale her oppi Vuku. Det finnes ikke så mange som oss, som kan lage og skreddersy hele nettsider for handel, med alle funksjoner en nettbutikk har behov for, og samtidig lage markedsføringskampanjer med alt fra video til nettkampanjer til brosjyrer. Og det er skikkelig kult at vi får det til så langt oppi bygda, sier han.

Av bakgrunn beskriver Kvelstad seg lett humoristisk som «et sammendrag av YouTube og Google», med mye kunnskap de har ervervet seg sjøl, uten formell utdannelse innen markedsføring.  Dog, med en utdannelse som elektroingeniør og innen programmeringsfag, og med erfaring fra oljebransjen hvor han jobbet som prosjektleder og produktutvikler, stiller de likevel med tung kompetanse.
  

Videre vekst

-Det viktigste er likevel at vi har full forståelse for hele gangen i hvordan en kunde opplever en nettbutikk, hvordan en ordre kommer inn og hvordan det skal behandles på huset og sendes ut med posten. Premieskapet starta jo nettbutikk omtrent før internett kom, så vi har lang fartstid. Og så er vi sært interessert i transaksjoner på nett. Vi synes det fryktelig artig å gjøre aktiviteter, kjøre kampanjer og slikt og se resultatene av det, sier han.

- Nå skal dere ansette én ny person, men dere ser på større utvidelse?
- Ja, vi skriver vår plattform for hele det norske markedet. Det er jo kjempespennende. Vi er ute etter å ansette flere programmere etter hvert, så vi skal definitivt vokse enda mer.