Trøndelags næringsliv trenger ny E6 nord for Trondheim

22. juni 2020


Næringsalliansen for Trøndelag har 22. juni 2020 sendt følgende innspill ang. ny E6 nord for Trondheim til kommunestyrene i kommunene langs E6:




Næringslivet i Trøndelag har i årtier ventet på en bedre E6 gjennom fylket. Nå ser det ut til at vi endelig får bedre E6 fra Trondheim til Ulsberg. Men nord for Trondheim er det dessverre oppstått stor usikkerhet om prosjektet fra Ranheim til Åsen. Næringsalliansen for Trøndelag er bekymret for at muligheten for snarlig å få på plass bedre E6 fra Ranheim til Åsen nå forspilles.



E6 gjennom Trøndelag er svært viktig for næringslivet nasjonalt, regionalt og lokalt. Ny E6 nord for Trondheim er viktig for å sikre rask og sikker transport av varer og tjenester gjennom Trøndelag. For E6 Ranheim – Åsen ønsker Næringsalliansen full 4-felts veg med minst 100 km/t. 4-felt vil gi raskere fremføring for varetransporten på grunn av mulighet for å holde jevnere og høyere hastigheter. Ikke all næringstransport gjøres med tunge kjøretøy. Mye næringstransport og kjøring i næringsøyemed foregår med lettere kjøretøy som vil ha stor nytte av 110 km/t fartsgrense, slik som Nye Veier nå jobber for.



Hver kommune langs prosjektet skal individuelt behandle Nye Veiers forslag til reguleringsplan. Da er det viktig at alle kommuner som skal fatte vedtak også innser hvordan vedtak fattet i egen kommune påvirker andre kommuner og næringsliv som har jobbet for ny E6 i mange år. E6 gjennom Trøndelag er et anliggende for hele Trøndelag og Norge for øvrig, og ikke bare for hver enkelt kommune. Lokale beslutninger om E6 vil påvirke næringslivet i store deler av fylket. Næringslivet opplevde at kommunene langs E6 sør for Trondheim var seg det bevisst, selv om det medførte at ikke alle innspill fra kommunene lot seg ivareta i prosjektet. Slik er det dessverre ved gjennomføring av store samferdselsprosjekter når ulike hensyn skal balanseres opp mot hverandre.



Næringsalliansen for Trøndelag mener det er viktig å komme raskt i gang med en helhetlig utbygging av E6 nord for Trondheim. Det er ikke ønskelig å måtte løse dette med statlig plan nå som en har kommet langt med prosessen, på grunn av at det vil medføre ytterligere utsettelser. Ved statlig plan vil en også risikere at det gjøres ytterligere innsparingstiltak i prosjektet som kan medføre færre kryss, kryss som er viktige både for å utvikle næringsarealer i tilknytning til E6, og kryss som er nødvendige for å kanalisere mer av lokaltrafikken inn på E6 fremfor å ha den på lokalt vegnett.



Utbyggingen av E6 er også en stor investering som vil bidra til økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i en vanskelig periode for næringslivet. Denne investeringen kan bli utsatt i lang tid fremover hvis reguleringsplanene ikke blir vedtatt i de berørte kommuner.



Vi ber med dette om at kommunene langs E6 er seg sitt regionale og nasjonale ansvar bevisst ved behandling av forslag til reguleringsplan for E6 nord for Trondheim. Det er også viktig at politisk ledelse i de enkelte kommuner har nær dialog på tvers av kommunegrensene for å sikre forutsigbare og helthetlige beslutninger om utbygging av E6 gjennom Trøndelag.



--- 



Næringsalliansen for Trøndelag består av samtlige næringsforeninger i Trøndelag, med til sammen ca. 5.000 medlemsbedrifter. Alliansen samler og forener tilnærmet alle deler av trøndersk næringsliv.



---