Kronikk: I hvilken vill, vill verden kunne dette framstå som klokt?
Statens Vegvesens oversikt over kommende prosjekter. Illustrasjon: Skjermdump fra vegvesenets egne nettsider.

Kronikk: I hvilken vill, vill verden kunne dette framstå som klokt?

21. mai 2025
Var det ingen voksne på jobb da Statens Vegvesen prioriterte de største veisatsingene for årene fremover?
Trøndelag overses i sin helhet når Statens Vegvesen prioriterer sine største satsinger. Ingen av de store summene legges til Trøndelag, kun smuler. Innherred Næringsforening er klar over at Trøndelag har en viss prioritet i Nasjonal Transportplan (NTP), og vi vet at Nye Veier står for noen større prosjekter i Trøndelag. Likevel – Statens Vegvesen har lagt frem sine viktigste prioriteringer, og vi håper vi ikke er de eneste som satt kaffen i vrangstrupen.

Vi er forferdet, forbløffet og sjokkert over planene som ble kjent mandag denne uka. Det er en reaksjon vi forventer å dele med alle politikere, ikke bare i Trøndelag, men i hele landet. Dersom landets beslutningstakere ikke bråvåkner av dette, eventuelt fordi de ikke har forstått Trøndelags avgjørende og sentrale posisjon for nasjonens beredskap, er det på tide de utdanner seg. Og det er på tide å bli forbannet.

Denne saken handler om beredskap i fredstid og i krise. Og det handler om liv og død for våre trafikanter.

Utvidelsen av Nato gjør evnen til alliert mottak og understøttelse av allierte til et av Norges viktigste bidrag til nordisk og nord-europeisk sikkerhet i årene fremover, skriver Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på sine nettsider.

En av landets to viktigste havner, ifølge nordiske forsvarssjefer, er Trondheim havn.

Forsvarets vurdering av beredskap burde i seg selv være nok til at infrastrukturen i Midt-Norge settes i øverste del av prioriteringslista. Veinettet her er sentralt i og for Norge, geografisk og strategisk sett. Nasjonalt og internasjonalt.

Trondheim Havn, viktig for kongeriket Norge, er et interkommunalt selskap, eid av 14 kommuner i Trøndelagsregionen. Med en bygningsmasse på godt over 100.000 kvadratmeter med eiendom og åtte kilometer med kai til sammen, kan Trondheim Havn IKS beskrives som Norges største havn, i utstrekning.
Verdal havn, Trøndelags største industrihavn, er en del av Trondheim havn. Havna ligger midt i Norges tredje største industripark, omgitt av 195 industribedrifter med til sammen 3300 ansatte.

Fra sjøveien, via blant annet Trondheim og Verdal, samt Fiborgtangen havn, som har kapasitet til å bli NATO- havn, kan landet forsynes med gods og materiell. Utstyr og mannskap kan fraktes i alle retninger, og direkte til Sverige, med FV72 som viktig avlastningsvei for E14.

I teorien. Dersom veiene er gode nok. Det er de ikke.

Trondheim havn utpekes av Forsvaret som sentral for Norges internasjonale rolle. Med ett viktig og nedslående forbehold: Infrastrukturen rundt Trondheim havn anses som usikker – Veiene i Trøndelag er i for dårlig stand, særlig på Innherred. Forbløffende nok virker det som om dette bildet er fullstendig usynlig for de som har gjort prioriteringene for Statens Vegvesen.

FFI konkluderer med at dreiningen mot et vest-øst-perspektiv gjør havner med forbindelse veinett og jernbane enda viktigere for forsvaret av Norden.

Og så var det menneskene, da. E6 på Innherred går gjennom en pendlerregion med enorme mengder trafikk på et slitent veinett med svært mange farlige av- og påkjøringer og kryss.

Menneskelivene er vanskelige å tallfeste. Kartet over utbedringer gir en emmen smak i munnen – Vår sikkerhet er nedprioritert.

Ifølge Statens Vegvesens egen database, var det 181 ulykker på E6 gjennom Levanger og Verdal de siste 20 årene.  

Tallene er dystre: 14 mennesker drept, 44 hardt skadd og 230 lettere skadd. I de to kommunene alene. Løft blikket og ta med hele landsdelen som nå er fullstendig nedprioritert, så ser det enda dystrere ut.

Likevel skal ikke Trøndelag tilgodeses med noe annet enn smuler, ifølge planene. Tenk litt på det.