Nytt medlem: LADEGAARD Norge
Alexander Reitan og Johnny Ludvigsen fra LADEGAARD Norge brenner for salgsfaget. Foto: INF

Nytt medlem: LADEGAARD Norge

09. mai 2023 | Tekst : Kjersti Fikse
Navnet kommer fra Danmark, hvor salgsfaget er preget av spennende konsepter, tøff forretningskultur og en bransje som hele tiden ligger langt fremme i skoa.
Det forteller seniorrådgiver og partner, Johnny Ludvigsen, til Innherred Næringsforening når han presenterer bedriften LADEGAARD Norge.
Han sa opp en trygg og god jobb i Siemens for å grunnlegge selskapet for 14 år siden. Det har han aldri angra på, og i fjor kunne bedriften notere sitt beste resultat siden oppstarten.



Med seg til Vipsenteret i Verdal denne dagen, har Ludvigsen senior bedriftsrådgiver Alexander Reitan, en kar som ikke legger mindre engasjement på bordet når han prater om faget salg.

Å få bry seg
- Jeg har økonomisk bakgrunn og da jeg kom tilbake til Norge etter masterstudier i utlandet, begynte jeg tilfeldigvis i et eiendomsmeglerfirma. Da skjønte jeg at dette med salg ikke handler om kjappe triks, men om det å bry seg om folk. Salg er en service, understreker Reitan. Han forteller videre om salgsprosesser hvor han har vært med på å bære flyttelass og hvor kunden har fått lagre ting i hans egen private kjeller i en vanskelig overgang

- Jeg blir nesten emosjonell når jeg snakker om det, fordi det er fantastisk å få lov til å bry seg ordentlig.

Lever av salget
Nå har LADEGAARD Norge alt fra små grupper fra Svanholm Gravferd til renovatøren i Trondheim kommune til bedriftsrådgiverne i Sparebank 1 i sin portefølje.

- Alle lever av kunder og er avhengig av inntekter, og det er det vi bidrar inn til: Å øke kompetansen på det å møte kundene, forklarer Ludvigsen.

- Vi har en filosofi som går ut på at vi skal ha vært i krigen sjøl,- vi er praktisk og nedpå. Det skal være kort vei fra teori til lønnsom handling. Det er viktig at vi knytter ting og programmer ned i hverdagen til noe som folk kjenner igjen. Det er det vi trener på – kort vei fra kunnskap -  til ferdigheter og nytte, rett og slett, sier han. Litt på inn- og utpust, full av engasjement og ekte salgsglede.
Og er det noe begge mennene utstråler er det nettopp engasjementet for eget fag og for folka de jobber for og med.

-  Når du finner noen som du klikker med, her, sier Reitan og peker på sitt eget hjerte. - Da er det riktig. Det er godt å holde på med noe som er interessant og hyggelig, ikke bare en jobb, fortsetter han.

- Vi skal skape kultur for endring og kultur for prestasjon. Skru på lyset i øynene på folk og få dem til å tenke at «dette vil jeg også få til, dette vil jeg også lære». Det er virkelig herlig, underbygger Ludvigsen.

Formell kompetanse som konkurransefortrinn
Ifølge partner Ludvigsen er det den formelle kompetansen som trolig skiller LADEGAARD noe fra andre som jobber innenfor samme akse. I motsetning til en del andre aktører, tilbyr de programmer som gir deltakerne studiepoeng, hvilket gir inngang til en del større bedrifter som setter kompetanseutvikling i system.

- Vi bygger utviklingsprogram, hvor moduler settes sammen i en prosess. Vi starter gjerne med en skisse og bygger underveis slik at det blir skreddersøm for hver enkelt bedrift, forklarer Ludvigsen. Vi benytter gjennomprøvde verktøy som vi selv har utviklet i form av fagbøker, e.-læring, VR-trening og personprofiler, for å nevne noe. «Blandet læring» med ulike virkemiddel styrker effekten av læringen. Det viktigste for kundene er tross alt hvilket resultat som oppnås  på lengre sikt.

- Og så jobber vi med delingskompetanse, hvor deltakere settes i stand til å overføre den tause kunnskapen. Det er utrolig viktig, og utfordrer deltakerne på en helt egen måte, istemmer Reitan.

Bygger kultur
En utfordring er at mange som går på kurs, drar hjem og går raskt tilbake til det gamle. Derfor drilles LADEGAARDs kunder mellom samlingene, samtidig som de bygger en relasjon til lederne. Et er lederne som skal drive prosessen videre, forklarer de.

- Vi bygger ledere som bygger salgskultur, sier Ludvigsen.

- Noe av det viktigste vi gjør er å få kundene til å utvikle en treningskultur, helst en varig treningskultur – ved at de øver seg hele tiden. Når vi får fulgt dem over tid, får vi et hold i det, og bygger den kulturen. Treningen må prioriteres, de som klarer det, greier seg ganske godt, fortsetter han.

Ikke underholdning
Selv om salg av og til kan bære preg av show, presiserer kara fra LADEGAARD at de ikke ser på seg selv om underholdere, og at det ikke er show folk skal sitte igjen med.

- Jeg har gjort alt som er gøy med salg, men lite av de har gjort meg til en bedre selger. Faget salg har gjort meg til en bedre selger, fastslår Reitan.